En liten guide till format i social media 2021

Publicerat
Social media format 2021 MTDC digital

Vilka format ska man använda 2021?

Det kan ibland vara en djungel när det kommer till format på olika social media plattformar. Saker och ting ändras också genom åren och det gäller att hålla sig a jour med vad som är aktuellt.
Generella riktlinjer är att använda sig av JPG eller PNG och gärna så hög kvalité som möjligt. Så säkrar man sig ett tag framöver eftersom det helt plötsligt kan ske förändringar på plattformen.

Instagram 2021

Vi börjar med att titta på Instagram. När det kommer till feed så finns det tre olika format som gäller:

Landskap: 1080×566 pixlar
Porträtt: 1080×1350 pixlar
Fyrkant: 1080×1080 pixlar
Stories: 1080×1920 pixlar
Thumbnails: 161×161 pixlar (men du kan ladda upp 1080×1080 pixel stora bilder som sedan förminskas)

IGTV har samma format som stories men du kan även har en så kallad bakgrundsbild som är 420×654 pixlar.

När det gäller profilbilden på Instagram rekommenderar man minst 320×320 pixlar. Tänk på att även om du laddar upp ett fyrkantigt format ändrar Instagram det till en cirekt, därför är det viktigt att du ser till att alla element som du vill ha med får plats inuti det.

Tänk även på att om du vill att bilder ska se bra ut på Instagram ska du ladda upp bilder som är minst 1080 pixlar breda, Instagram kommer när du laddar upp större bilder förminska dem till den storleken.

Är dina bilder mellan 320 och 1080 stora kommer Instagram behålla proportionerna på bilden. Bildernas förhållande ska vara med 1.91:1 och 4:5 (höjden är då mellan 566 och 1350 pixlar och bredden är 1080 pixlar), annars kommer Instagram beskära dina bilder automatiskt.

Facebook 2021

Facebook uppdaterar sina format kontinuerligt så det gäller att man hänger med, för att säkra sig mot framtida ändringar är det alltid bra att ladda upp bilder i bästa kvalitén som går.
Här kommer Facebooks format för 2021:

Profilbild: 170×170 pixlar
Bakgrundsbild: 820 x312 pixlar (mobil 640×360 pixlar)
Feedbild: 1200×630 pixlar
Länkbilder: 1200×628 pixlar
Bakgrundsbild grupp: 1640×856 pixlar
Bakgrundsbild events: 1200×628 pixlar
Stories: 1080×1920 pixlar

Det finns även specifika format som man kan använda när man annonserar. Ska man använda sig av endast bild så är 1080×1080 ett bra format som fungerar på alla placeringar såsom i både feed och högerkolumn. Men det går att använda följande förhållanden 1.91:1 till 1:1 format. Jag tycker man kan testa sig fram lite vad som fungerar bäst för just det man vill förmedla beroende på vad för typ av kampanj man vill köra.

LinkedIn 2021

Profilbild: 300×300 pixlar
Bakgrundsbild profil: 1128×376 pixlar
Bakgrundsbild sida: 1128×191 pixlar
Postbilder: 1200×1200 pixlar
Landskap: 1200×628 pixlar
Länkbild: 1200×628 pixlar
Stories: 1080×1920 pixlar (9:16-format)

När det kommer till annonser så har även LinkedIn en del olika format, på samma sätt som Facebook fungerar 1:1-formatet och 1.91:1 bra i de flesta fall.

Pinterest 2021

Bakgrundsbild: 1440×810 pixlar
Profilbild: 165×165 pixlar
Vertikal pin: 1000×1500 pixlar
Board bakgrundsbild: 600×600 pixlar

Pinterest pin-storleken brukar för det mesta vara vertikal. Tidigare var det 735×1102 pixlar man rekommenderade men nu har det ändrats till 1000×1500 pixlar. När det kommer till annonser så pratar man om app installationer, shopping-annonser och karusell-annonser. App-installationer bör vara 2:3 förhållande och 1000×1500 pixlar. Det samma gäller för shopping-annonser. När det gäller karusell-annonser ska det vara 1:1-format eller 2:3-format. Det innebär 1000×1000 pixlar eller 1000×1500 pixlar.

YouTube 2021

Profilbild: 800×800 pixlar
Banner: 2048×1152 pixlar minimum (16:9 format)
Video: 1280×720 pixlar minumum
Thumbnails: 1280×720 pixlar

TikTok 2021

Profilbild: 20×20 pixlar minimum
Video: 1080×1920 pixlar

Även fast profilbilden här är 20×20 pixlar så rekommenderar jag att man laddar upp en i högre upplösning för framtida förändringar. När det kommer till video är ideala formatet 9:16 eller 1:1.

För mer information om storlekar och mer info om andra social media plattformar såsom Twitter, Twitch och SnapChat finns det en hel del att läsa på hootsuite och visme.

 

Behöver du hjälp med din annonsering? Kontakta mig här.