Social media trender 2021

Publicerat
Social Media Trender 2021 MTDC digital

Nu är 2021 här och vi har redan gått in i första vår-månaden mars och solen har börjat skina mer intensivt. Det känns som att det här året har vi gått in med mer hopp på en ljusare framtid och med mer glädje och vi ser ett slut på corona-pandemin.

Vi har även vant oss med att jobba mer hemma och vi har alla blivit ännu mer digitala. Jag tänkte att vi börjar titta på lite trender för 2021 och vad som håller på att ske i år enligt bland annat tech.io och sprout social

Äldre generation har blivit mer digitala

Först och främst av de trender som gäller i år, har den så kallade baby boomer-generationen (40-60-talisterna) bli ännu mer digitaliserade. Det innebär att de har blivit mer synliga i både social media och som kunder inom e-handel.

Den här generationen har ignorerats till stor del inom marknadsföring i social media genom åren, men nu när även den här generationen tvingas sitta hemma på grund av corona så har de börjat spendera mer och mer tid på internet. Självklart ska man inte ignorera det faktum att den här trenden har varit på väg i ett par år nu men i och med corona har den också gått fortare.

Det här är ett ypperligt tillfälle att nå ut till den här stora och köpstarka gruppen. Men utöver att segmentera åldersmässigt är det fortfarande viktigt att segmentera efter intressen och inte bli för stereotypisk i marknadsföringen.

TikTok fortsätter växa

En annan trend är att vi fortfarande ser hur TikTok ökar och efter en hel del turbulens så verkar det har stabiliserat sig som en plattform att räkna med framöver. Glöm inte bort att 40% av användarna faktiskt är över 24 år så det är inte bara ungdomar som använder plattformen idag. Tack vare Corona har även plattformen ökat markant under senaste året.

Social media + ehandel = sant

Facebook är inte den enda plattform där du kan koppla ihop ehandel och social media, även Instagram kan du länka ihop med din ehandel och snart kommer fler hoppa på tåget. Enligt statistik från tech.co säger hela 87% säger att social media har påverkat dem att ta ett beslut när det kommer till köp. Detta är en spännande utveckling för både mindre och större företagare och kommer garanterat att bli riktigt stor kommande år.

Video-innehåll fortsätter att trenda

Content är king, de vet de flesta och att video-trenden är här och fortsätter växa är också en viktig trend att ta tillvara. Fler och fler har vant sig och kollar mer och mer korta video-snuttar och scrollar oftare förbi foton och liknande. Men med det sagt tycker jag att man inte ska förbise foton som en viktig del i sin marknadsföring. Ett mixat content är alltid det bästa för att få så varierat innehåll som möjligt enligt min mening.

Möjligheterna är oändliga nuförtiden när det kommer till video.  TikTok och Instagram/Facebook Stories är riktigt bra men glöm heller inte att YouTube fortsätter att vara en stor kanal när det gäller att ta ett köpbeslut. Men glöm inte bort att det är viktigt att fånga uppmärksamheten direkt.

Live-streams är här för att stanna

Corona-krisen 2020 gjorde att social distansering har blivit normen och zoom, google meet och Microsoft teams har blivit standard-sättet att träffas.
Detta har även öppnat vägarna för att vi har blivit mer vana att se människor digitalt. Vilket i sin tur också har gjort att bland annat Facebook och Instagram live har dubblerat antalet som kollar på live-streams. Detta är garanterat en av de trender som är här för att stanna och det inom flera typer av branscher.

VR och AR förändrar hur människor interagerar med innehåll

VR (Virtual Reality) och AR (Augmented Reality) är två spännande trender inom tech. Låt oss först bena ut skillnaden, AR är när du t.ex. har ett filter som använder verkligheten som bas men lägger något över – så som att få dig att se äldre ut. VR är när du hamnar i en helt annan värld. Ett exempel är att du besöker en härlig sandstrand i Karibien utan att ens lämna ditt vardagsrum.

Facebook äger och håller på att utveckla sitt egna VR-märke Oculus medan YouTube har en del videos som man kan se i VR. TikTok å andra sidan jobbar mer med AR där man kan t.ex. lägga till produkter i videorna.

Det finns mycket kvar att utveckla här och vi vet inte riktigt vart det hela landar men det är ganska spännande att se vad som sker och vad som skett om några år.

Mänskligare marknadsföring

Sist men inte minst bland trender för i år är att företag håller på att bli mer mänskliga, mer personliga. Detta innebär att något som tidigare var en envägs-kanal börjar förändras och en dialog mellan företag och konsument håller på att mogna fram.

Detta är en dock en fin balans, det gäller alltid som företagare att inte pusha saker och ting för långt utan hålla det på en sund nivå. Sedan är det viktigt att tänka på att det inte finns något som heter det perfekta inlägget. Olika typer av inlägg tilltalar olika typer av konsumenter. Det är dock viktigt att se till att vara öppen, ärlig, inkluderande och inbjudande i konversationer. Men var inte rädd för att använda en gnutta humor och glädje.

Med mänskligt så kan vi även se en trend att företag engagerar sig mer i välgörenhet och detta är absolut något som har sina rötter i pandemins spår. 2021 kommer vi garanterat se att den här “trenden” är här för att stanna. Det är verkligen glädjande eftersom vi alla behöver vill se en mer vänligare värld.

Vill du veta när det är bäst att publicera ditt innehåll i olika sociala media-kanaler? Då tycker jag du bör läsa det här inlägget. Har du några frågor får du också gärna kontakta mig.