Trender i Social Media 2023?

Som alla vet så är social media snabbrörligt och det händer alltid mycket, företagen justerar, lägger till och försöker förbättra upplevelsen både för användare och annonsörer. Vad kommer hända på LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok och Twitter nästa år? Social Media Today har sammanställt en lista och jag delar mina reflektioner över det hela.

Några förändringar som troligtvis kommer 2023 i Social Media

  • LinkedIn
    På LinkedIn kan vi se fram emot att få ta del av mer data och insikter vilket jag tycker är superspännande. Potentialen ökar verkligen med insikterna, detta både för annonsörer och jobbsökande-funktionerna.
    LinkedIn kommer också förbättra video-funktionerna, detta efter de har sett en ökning av konsumerande av sådant innehåll och interaktioner med videos. De kommer bland annat förbättra sina video-introduktioner och även video chat-funktioner. Detta tycker jag känns som en naturlig väg för LinkedIn om man tänker på hur mycket online-möten som bokas via meddelanden idag.LinkedIn jobbar en hel del också med LinkedIn audio – frågan är nu om detta kommer bli en grej eller om det är försent.
    En annan sak Social Media Today förutspår är att LinkedIn Learning kunna hjälpa dig att maximera din karriär genom att rekommendera utbildningar som stärker ditt CV. Det vore ganska smidigt eller hur?
  • Facebook
    På Facebook kommer rekommenderade inlägg av AI öka – det innebär att inlägg från sidor och personer/grupper som man inte följer kommer öka ytterligare(även om man pratar om att highlighta inlägg från familj/vänner). Detta är något som kommer från TikTok från början.
    Men hur påverkar det Facebooks användare?Användarna på Facebook har också skiftat från att lägga ut mindre i feeden och vara mer aktiva med DM:s. Detta gör även att Facebook satsar mer på “click to message ads” i messanger och kommer garanterat trycka hårdare på den typen av annonsering nästa år. Men frågan är – kommer folk vilja att interagera med företag i Messanger eller inte? Det är i alla fall värt att testa som annonsör.
  • Metaverse
    Vad ska man säga här. Meta vill verkligen att man som användare ska börja utforska deras Metaverse och kommer att pusha ännu hårdare. De kommer bland annat promota användandet av Avatarer som en form av digital identitet. Detta innebär också att man kommer expandera möjligheterna med sponsrade föremål. Ett annat sätt som Meta jobbar med att promota Metaverse kommer bli via poster från VR, det har redan meddelat att man kommer kunna dela Reels från VR tidigare. Det ska också bli spännande att se.
  • Instagram
    Precis som på Facebook kommer vi se mer AI-rekommenderat innehåll för att maximera användarnas interaktioner. Frågan är hur detta kommer påverka användandet och om det kommer lösa problemet som är idag med både gamla och nya inlägg och slumpmässiga inlägg från sådant man inte följer. En förhoppning från min sida är att det blir bättre i flödena och mer relevant.De håller också på med en hel del integrationer såsom NFT, AR och 3D-poster. Detta verkar vara ett steg för Meta att driva ytterligare till sitt Metaverse. Men åter igen är det bara framtiden som avgör om det kommer fungera.
    Instagram kommer också börja med interaktiva annonser, detta tycker jag personligen kommer bli spännande att se speciellt när man intrigerar det hela med AR. Man pratar också vidare om Live Shopping och det ska bli intressant att se om det kommer ta fart eller inte. Sedan får vi inte glömma bort Reels på Instagram som ökar.
  • TikTok
    Fortfarande är TikTok en av de starkaste plattformarna därute. Men mycket frågetecken kvarstår gällande användarnas data och Kina och frågan är om det kommer att lösas 2023. TikTok planerar att försöka pusha ännu hårdare för sin Live-Shopping-funktion som redan i dagsläget är väldigt stor i Kina. Men kommer de att lyckas och ta sig in på den globala marknaden med detta?TikTok jobbar även med att ta fram en ny typ av Creator Payment i och med att deras Creator Fund inte räcker till och inte lockar de stora kreatörerna längre. Det har att göra med att TikTok växer och då blir utbetalningarna mindre. De håller i nuläget på att prova nya betalsätt för detta. Det kommer bli spännande att se hur de löser detta.
  • Twitter
    Hur Twitter kommer utvecklas är svårt att sia i nuläget i och med Elon Musks uppköp. Klart redan är att det garanterat kommer bli stora förändringar och sådant som att använda sig av prenumerationer som kostar. Även sådant som att förändra verifikationer och bli av med bottar står högt på önskelistan. Nu är frågan hur alla de här förändringarna kommer mottas av användarna.
  • Pinterest
    Under COVID-lockdown såg Pinterest att de ökade en hel del i trafik, men 2022 verkar har varit ett år då saker gått upp och ner men slutligen mer upp igen. Pinterest har fortfarande en hel del växande att göra globalt. I USA och Kandada har de redan en stor del av sin marknad men t.ex. i Europa skulle de kunna expandera ganska mycket mer. Så troligtvis kommer vi se en push mer globalt 2023 för Pinterest. Lite nyheter är också att de finjusterar sin sök och upptäck-funktion.De håller även på att göra det enklare för annonsörerar att synas och lägger till mer verktyg för produktintegrationer. De håller även på att bygga ut sin AR-teknik vilket kommer bli väldigt intressant att se och hur man kan använda det i annonsering.
    Precis som både TikTok och Instagram testar Pinterest Live-shopping. Frågan är om det blir en trend som kommer fungera på Pinterest.
  • Snapchat
    Trots att Instagram har tagit över mycket och kopierat det mesta Snap gör jobbar de på och fortsätter utveckla sin AR. De precis som både Apple och Meta håller på att utveckla AR-glasögon. Frågan är nu om detta verkligen kommer flyga eller inte.

Sammanfattning av 2023s trender i Social Media

Det verkar som vi kommer se en hel del stora förändringar i social media, dock hoppas jag som många andra på att Social Media blir bättre, tydligare och mer anpassat för användaren.

Men även också för den som annonserar i Social Media. Det är viktigt att jobba för att nå rätt och att de olika plattformarna lyssnar på alla användare så att innehållet blir mer relevant på alla nivåer.

En annan trend jag också ser är användandet av AI. Frågan är om vi kommer se mer och mer av det 2023, där annonshanteringssystemet själv justerar mycket i annonseringen i social media-kampanjerna.

Detta kommer garanterat kunna underlätta optimeringen av kampanjerna i social media, dock tror jag inte att det kommer ersätta behovet av en expert som sätter strategin och ser till att följa upp kampanjerna.

Behöver du hjälp med att komma igång med din Social Media-strategi för ditt företag? Eller hjälp med betald marknadsföring i Social Media? Jag kan hjälpa dig med det mesta från att ta fram en plan till att marknadsföra ditt företag.  Kontakta mig idag