Digital marknadsföringsstrategi – Därför är det viktigt

Varför behövs en digital strategi?

Att sätta en digital marknadsföringsstrategi är en av de viktigaste saker du som företagare bör göra innan du börjar med den faktiska annonseringen. Ibland är det lätt att tro att det bara är att göra. Självklart kan man “bara göra” och hoppas på det bästa. Men för att kunna växa ditt företag via t.ex. sociala medier, google ads eller annan typ av annonsering och för att skapa varumärkesmedvetenhet krävs det mer. Då bör du tänka på att ta fram en marknadsföringsstrategi som kommer att förtydliga hur du ska jobba för att nå dina mål.

De flesta av mina kunder vill fokusera på sin kärnverksamhet och inte behöva lägga allt tid på att själva gissa sig fram till vad de ska göra eller inte göra i sin marknadsföring. Där kommer jag in – som expert guidar jag dem rätt och hjälper att ta fram en digital marknadsföringsstrategi som är skräddarsydd efter deras önskemål.

Varumärkesplattform är viktigt

För att börja från början så rekommenderar jag att man gör en varumärkesplattform om man inte redan har en sådan framtagen. Denna blir sedan stommen som stöttar och förtydligar bland annat ditt företags affärsidé, vision, mission och mycket mer.
Många gånger har företag delar av detta men aldrig riktigt kommit till skott att faktiskt få det samlat. Detta är ett perfekt tillfälle att se till att få ihop allt detta i ett dokument som man sedan kan stödja sig på i sin beslutsfattning framåt.

Det gäller inte bara i marknadsföringsstrategin, det gäller övergripande i hela sin verksamhet och business. För det är som sagt mycket enklare att veta vart man vill när man har en tydlig guideline och har gjort en bra research
Har man redan en varumärkesplattform kan man från detta ta reda på vart man vill komma och då underlättar det hela processen att ta fram en marknadsföringsstrategi som passar ens företag, bransch och målsättningar.
Det viktiga anser jag också är att ha tålamod, det gäller att man är villig att ta sig tid och göra det noggrant. För desto tydligare mål man har desto lättare är det att nå dit.

De tre viktigaste pelarna i en digital marknadsföringsstrategi är:

  • Planera
  • Implementera
  • Analysera

När du väl att kommit så långt så att du tagit fram din strategi, då kommer du mycket enklare veta vad som ska göras, när man ska göra det och hur man ska göra det. Dessutom kommer du även förstå genom mätning av din marknadsföring om du är på rätt väg mot dina mål eller inte. Du får även en tydligare bild över vad som görs och hur och vad som fungerar eller inte och vilka åtgärder man bör göra för att nå dit.

Självklart ingår det andra faktorer också som kan påverka din marknadsföring som t.ex. budget och liknande men det finns alltid sätt att jobba med skalbarhet i det hela. Du behöver inte göra allting på en gång utan helt enkelt hitta de delar som passar ditt företag bäst och där dina primära kunder är aktiva.

Så hur lyckas man då med en digital marknadsföringsstrategi?

Det viktigaste är att utforma en bra strategi med tydliga mål. Jag jobbar ofta med SMART-modellen och gör även SWOT-analyser åt mina kunder. Vi kollar också på sådant som konkurrenter, målgrupp, trender och kanaler. Sedan jobbar vi med att testa, utvärdera och justera så att vi hittar rätta vägen framåt. Alla företag är unika och en typ av strategi passar inte alla, därför är det viktigt att tillsammans se på hur vi kan nå ert företags mål.

Vill du ha hjälp med din marknadsföring och din digitala strategi? Kontakta mig