Se till att få rätt spårning och konverteringar

Du sätter upp en kampanj. Budskapet sitter. Trafiken rullar in. Men sen då? När du kollar siffrorna saknas det något. Klick har du fått, men var är konverteringarna och hur ser spårningen ut? Vet du vad som händer över huvud taget? Eller antar du bara?

Datan ser inte ut som den borde. Kanske har något brutits någonstans. Kanske saknas något helt och hållet. Och plötsligt sitter du där och lägger tid på att felsöka istället, vilket inte känns kul. För du kanske inte ens vet vad du ska leta efter?

Spårning och konverteringar, få rätt mätning

Spårning borde inte vara krångligt. Men det blir det lätt när mätningen inte är genomtänkt från början eller kanske sattes upp av någon som inte visste vad de gjorde. Samtycke i Google Analytics saknas, taggar ligger fel, inställningar ändras utan att någon märker det och helt plötsligt vet du inte vad som händer och där står du med en kampanj du inte kan utvärdera eller spåra. Det gör det svårt att veta vad som faktiskt fungerar. Eller inte.

När du inte kan lita på din data är det lätt att ta fel beslut. Du kanske pausar något som egentligen går bra. Eller lägger mer pengar på något som inte ger resultat. I värsta fall tappar du förtroendet för hela din strategi. Det är frustrerande och helt onödigt. För marknadsföring ska vara en investering i ditt företag och då måste du faktiskt veta vad som du får ut av det.

Få kontroll över dina konverteringar och spårning

Bra spårning handlar inte bara om teknik. Det handlar också om att ha kontroll. Om att ha koll på vad som mäts, varför det mäts och hur det kopplas till dina mål. Det behöver inte vara avancerat. Det behöver bara vara rätt. Genomtänkt spårning skapar trygghet. Det ger ett lugn i att du vet vad som händer, vad som fungerar och var flaskhalsarna finns och vilka problem som behöver lösas. Det ger dig insikter i vilka beslut du ska ta framåt.

Tre bra tips för bättre spårning:

  • Vad vill jag mäta och varför
  • Fungerar min spårning som den ska just nu
  • Har jag en rutin för att testa och följa upp

När du har svar på de frågorna har du också grunden till en mätning du kan lita på. Då slipper du gissa. Då slipper du lägga tid på att jaga fel. Och du kan fokusera på att förbättra det som faktiskt spelar roll. Innehåll. Annonsering. Kundresa.

Satsa på spårning från början

Spårning är inte bara något du bockar av i ett projekt. Det är något som måste fungera hela tiden. Det kräver att någon har ögonen på helheten. Inte bara implementeringen utan även uppföljningen och utvecklingen.

För det kommer alltid nya krav, nya plattformar och nya regler att ta hänsyn till. Därför är det klokt att ha rutiner för löpande uppföljning, testning och dokumentation. Med rätt system blir det inte så komplicerat som det låter. Det blir en naturlig del av hur du jobbar.

Få rätt hjälp

Jag hjälper ofta kunder att få koll på just det här. Inte genom fler verktyg utan genom bättre struktur. Tydliga konverteringsmål, ren taggning och mätpunkter som följer hela vägen till affär.

Det är först då du får en data som är värd att använda. Då slipper du gå på magkänsla. Då har du något att stå på i presentationer, i budgetbeslut och i det dagliga arbetet. En tydlig datagrund gör det också lättare att kommunicera framgångar internt. Det blir enklare att visa vad som fungerar och vad som behöver förbättras.

Håll koll på din data

Många tror att spårning är något man fixar en gång och sen är klar. Men precis som resten av marknadsföringen behöver det ses över, testas och justeras. En gång i kvartalet är ofta ett minimum. Annars är risken stor att du fattar beslut på gammal eller felaktig information.

Teknik förändras, plattformar uppdateras och beteenden skiftar. Det gäller att hänga med. Men du behöver inte göra det själv.

Så när kollade du senast att din spårning verkligen fungerar?

Om du är osäker, börja där. Gå igenom dina viktigaste mål. Kontrollera att all data flödar som den ska. Säkerställ att du verkligen mäter det som är relevant.

Och om du behöver hjälp, hör av dig. Det här är en sådan sak som kan gå från frustrerande till befriande ganska snabbt.
Bara du har rätt stöd. Spårning och konverteringar ska inte stå i vägen för att du ska kunna nå dina mål. De ska driva dig framåt istället.