Skapa rätt förutsättningar för din social media marknadsföring

Vad är bäst practice för en bra social media marknadsföring?

Att sätta rätt förutsättningar för din social media marknadsföring är väldigt viktigt. Speciellt om du ska marknadsföra ditt företag och lägga pengar på kampanjer. Även organiska inlägg i social media är aldrig gratis, de kräver både en tanke bakom och tid och att man jobbar konsekvent med det under en längre tid. Därför måste man se det som en del av en investering man gör i sitt företags varumärke.

Jag som digital marknadsförare som jobbar mycket med plattformar som Meta, Google Ads, Reddit och LinkedIn vet att det gäller att sätta rätt förutsättningar för att du ska få det bästa du kan utav din budget. Det innebär att man faktiskt tittar på sitt nuläge och jobbar utifrån det. Alla företag har olika startlägen och förutsättningar för att lyckas olika snabbt. Därför måste all marknadsföring anpassas utifrån det och det finns ingen one-size fits all.

Skapa medvetenhet genom social media marknadsföring

Det handlar mycket om att skapa en medvetenhet om ditt företag till att börja med och bygga en bra relation med dina blivande kunder igenom din social media-marknadsföring. Det är många företag som bara vill ha försäljning direkt och förväntar sig resultat som inte är nåbara utan att faktiskt ha byggt en medvetenhet runt sitt varumärke först. Ofta är de heller inte villiga att lägga budgeten som krävs. Detta gäller specifikt sällanköp och dyra produkter som konsumenter behöver mer tid att tänka på.

Digital marknadsföringsstrategi & budget

Jag som jobbat med allt från vanlig bannerannonsering till programmatiska köp och Social Media och content vet att man måste göra en digital marknadsförings-strategi först och främst. Det gäller att bena ut sina mål och hur man ska nå dem, se till att man har en budget som matchar sina mål och sedan jobba aktivt utefter det.

Har du inte budget nog för att nå vissa mål? Då bör du tänka om när det kommer till målen och se till att de är realistiska. Samtidigt som du jobbar med dina marknadsföringsmål bör det även ingå en organisk social media-strategi. Det är väldigt viktigt att aktivt jobba med sina sociala medier, med det sagt betyder det inte att du måste jobba med social media marknadsföring på alla befintliga plattformar utan här är det viktigt att tänka på vem dina kunder är och vilka behov ditt företag löser för dem.

Resultat

Måste man ha en stor budget för att lyckas? Det beror på vad man har för mål och hur snabbt man vill nå dem. Jag har haft många kunder genom åren med mindre budgetar, men det viktiga är här att målen är realistiska och nåbara.
Jag jobbar även med att analysera statistik på kampanjerna och optimera dem löpande för att få så bra resultat som möjligt.

Man ska heller inte glömma att det finns inga dåliga kampanjer eller resultat, utan det är bara learnings som man kan ta med sig in i sin nästa kampanj. Så vare sig ditt företag har en stor eller liten budget så går det alltid att börja någonstans och faktiskt nå bra mål utifrån det hela. Det viktiga är att man faktiskt vågar komma igång och vågar investera i sitt företag.

Kom igång med din marknadsföring idag

Behöver du hjälp med din social media marknadsföring? Jag kan hjälpa dig med allt från strategier till kampanjhantering till skapande av social media inlägg och uppföljning och analys. Dessutom om du behöver mer kan jag hjälpa dig att göra programmatiska köp eller annan typ av annonsering eller för den delen få byggt en ny hemsida. Du kan se mig som en marknadsföringsbyrå fast i mini-format där jag hjälper dig hela vägen och ser till att din satsning blir rätt utifrån ditt företags förutsättningar såsom budget och mål. Jag jobbar i dagsläget både med små och stora bolag inom många olika branscher och i diverse social media marknadsföring-plattformar.

Kontakta mig idag för att boka ett kostnadsfritt initialt möte.

Vill du följa mig i social media? Då är jag som mest aktiv på LinkedIn där du också är varmt välkommen att kontakta mig.